Ikke lenger “en tjeneste av ukjent kvalitet”

Våren 2012 gjennomførte Oslo universitetssykehus, som ledd i “Likeverdsprosjektet” en omfattende kartlegging av tolkefeltet i hovedstadsområdet. Rapporten fra denne kartleggingen, Ikke lenger ”en tjeneste av ukjent kvalitet”, er delt i to; rapportens første del består av analyser av behovet for tolking på ulike språk samt en oversikt over kvalifiseringsmuligheter som finnes på de ulike språkene. Rapportens andre del består av en drøfting av hvilke parametre som bør anvendes for å måle kvalitet i tolking, etterfulgt av kvalitetsanalyser basert på disse parametrene. Rapporten ble publisert 25. juni 2012, og var den første i sitt slag.

Anbefalinger for fremtidig organisering – Tolkesentral

På bakgrunn av funnene i rapporten, fikk Likeverdsprosjektet mandat fra sine eiere, Helse Sør-Øst RHF og Oslo kommune, til å jobbe videre med tolketjenester i helsesektoren. Oppdraget gikk i hovedsak ut på å utrede ulike modeller for hvordan institusjonene kan sikre at de får tolking når det trengs, med vekt på kvalitet, tilgjengelighet, kapasitet og mulig fremtidig utvikling.

Les rapporten her: Ikke lenger “en tjeneste av ukjent kvalitet”

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s